Grupowanie treści (content grouping) w Google Analytics 4
- 23 listopada, 2023
- 14:52
- Google Analytics
Grupowanie treści polega na segregowanie contentu w taki sposób, aby uzyskać logiczną strukturę odzwierciedlającą sposób, w jaki postrzegasz swoją stronę internetową / aplikację. Grupowanie wykonuje się dla większych sklepów internetowych, blogów itd.
Aby pogrupować treści w GA4, kieruj się następującymi krokami:
Tworzenie tabeli wyrażeń regularnych (RegEx) w Google Tag Manager
1. Przygotuj nazwy grup oraz ustal, dokładnie jakie kategorie oraz podstrony będą w sobie zawierały.
2. Na podstawie ustalonych grup, w Google Tag Manager należy stworzyć tabelę wyrażeń regularnych identyfikującą wszystkie podstrony, które będą należały do grup.
Aby to zrobić, w swoim koncie Google Tag Manager przejdź do zakładki Zmienne.
3. W sekcji Zmienne zdefiniowane przez użytkownika kliknij przycisk Nowa.
4. Kliknij w sekcję z napisem Wybierz typ zmiennej, aby rozpocząć konfigurację…
5. Przescrolluj w dół i wybierz Tabela wyrażeń regularnych.
6. Nazwij zmienną swojej tabeli, np. Grupa Tresci.
7. Kliknij w sekcję Konfiguracja zmiennej – pojawi się sekcja jak poniżej:
8. W polu Zmienna wejściowa, z listy rozwijanej, wybierz {{Page Path}}.
Jeśli taka zmienna jeszcze nie istnieje, powinieneś stworzyć nową, aby skorzystać z tabeli.
Teraz kliknij przycisk + Dodaj wiersz…
…wprowadź swój wzorzec wejściowy oraz wartość wyjściową, a następnie kliknij przycisk + Dodaj wiersz.
Przykładowy wzorzec wejściowy: koktajlowa|wieczorowa|trapezowa|kopertowa
Przykładowa wartość wyjściowa: Sukienki
Jeśli ścieżka strony będzie zawierała którekolwiek ze słów podanych we wzorcu wejściowym, dana podstrona będzie należała do podanej grupy wyjściowej.
Symbol ‘|’ oznacza, że w tym miejscu zostanie zastosowana logika OR.
9. Wprowadź resztę wzorców wejściowych wraz z ich wartościami wyjściowymi jak w przykładzie poniżej:
Przykładowy wzorzec wejściowy: rozkloszowana|tiulowa|jeansowa|skórzana
Przykładowa wartość wyjściowa: Spódnice
Przykładowy wzorzec wejściowy: rurki|joggery|cygaretki|boyfriend
Przykładowa wartość wyjściowa: Spodnie
10. Zaznacz opcję Ustaw wartość domyślną i wprowadź nazwę Inne w pole Wartość domyślna. Dzięki temu, jeśli ścieżka strony nie będzie pasowała do żadnego z określonego wzorca wejściowego, podstrona przyporządkuje się do grupy o nazwie Inne.
11. Pod sekcją Advanced Settings:
– zostaw opcję Ignoruj wielkość liter zaznaczoną (aby zmienna tabeli wykonała dopasowanie bez rozróżniania wielkości liter)
– odznacz opcje Tylko pełne dopasowania (aby zmienna tabeli wykonała częściowe dopasowanie)
– odznacz opcje Włącz grupy przechwytywania i funkcję zastępowania (Google zaleca nieużywanie tej opcji jeśli opcja Tylko pełne dopasowania została odznaczona)
12. Kliknij przycisk Zapisz w prawym górnym rogu, aby zapisać zmienną tabeli.
Edycja tagu konfiguracyjnego GA4 w Google Tag Manager
1. W Google Tag Manager przejdź do zakładki Tagi i kliknij nazwę swojego tagu konfiguracyjnego GA4.
2. Kliknij sekcję Konfiguracja tagu.
3. Rozwiń sekcję Pola do ustawienia i kliknij przycisk Dodaj wiersz.
4. Wpisz grupa_tresci w polu Nazwa pola oraz {{Grupa Tresci}} w polu Wartość.
{{Grupa Tresci}} nawiązuje do zmiennej tabeli, którą utworzyliśmy wcześniej.
5. Kliknij przycisk Zapisz, aby wprowadzić zmiany.
Sprawdzanie danych w grupach treści w Google Analytics 4
1. Aby sprawdzić dane w grupach treści w GA4, należy odczekać 24 godziny po utworzeniu grupy.
Po tym czasie, przejdź do zakładki Raporty → Zaangażowanie → Strony i ekrany.
2. Przescrolluj do tabeli danych, a następnie kliknij w rozwijane menu Tytuł strony i klasa ekranu.
3. Wybierz opcję Grupa Tresci.
Pojawią się zgromadzone dane grupy treści.