Tworzenie dodatkowych eventów
Event, czyli zdarzenie, to aktywność użytkownika dotycząca określonego elementu na stronie internetowej lub w aplikacji. W Google Analytics 4 eventy dzielimy na cztery kategorie – zdarzenia gromadzone automatycznie, na ulepszone zdarzenia pomiarowe, polecane zdarzenia oraz na zdarzenia niestandardowe.
Zdarzenie niestandardowe to takie, które nie są śledzone domyślnie, np. kliknięcie w przycisk, wypełnienie formularza kontaktowego itd.
Jak ustawić zdarzenia niestandardowe?
1. W pierwszej kolejności zaloguj się do swojego konta Google Tag Manager i przejdź do zakładki Tagi z bocznego menu.
2. Kliknij przycisk Nowy.
3. Nazwij swój nowy tag, np. Kliknięcie przycisku i kliknij w sekcję Tag configuration.
4. Pojawi się okno, w którym należy wybrać Google Analytics: zdarzenie GA4.
5. Kliknij w rozwijaną listę w polu Tag konfiguracji.
Jeśli ustawiłeś już tag konfiguracyjny, wybierz go.
Jeśli nie, wybierz opcję None- Manually Set ID.
6. Wprowadź nazwę zdarzenia, np. Kliknięcie przycisku. Nazwa, którą wprowadzisz w tym miejscu pojawi się w raportach Google Analytics 4.
7. Rozwiń Parametery zdarzenia i kliknij w przycisk Dodaj wierz. (Dodawanie parametrów zdarzenia jest opcjonalne.)
8. Wprowadź nazwę parametra, np. nazwa_przycisku w polu.
Kliknij ikonę ‘+’ przy polu Value.
Wybierz wartość Click Text.
9. Kliknij sekcję Reguły, aby stworzyć nowy trigger, czyli wyzwalacz.
10. Kliknij przycisk ‘+’ w prawym górnym rogu.
11. Wybierz typ triggera Wszystkie elementy, oraz opcję Wszystkie kliknięcia. Kliknij przycisk Zapisz.
12. Ustaw wyjątek wyzwalacza.
13. Kliknij przycisk Save w prawym górnym rogu. Pojawi się podsumowanie konfiguracji tagu.
14. Kliknij przycisk Prześlij, aby zapisać swój wyzwalacz.
Lista rekomendowanych eventów znajduje się pod linkiem – Zalecane zdarzenia GA4
https://support.google.com/analytics/answer/9267735?hl=pl
17. Po utworzeniu swoich dodatkowych, niestandardowych eventów, należy przeczekać, aż narzędzie je rozpozna. Aby to nastąpiło, musi dojść do tego zdarzenia na stronie. Dobrze jest samodzielnie wywołać te zdarzenia, a następnie monitorować, kiedy one się pojawią w zakładce Raporty z bocznego menu, w Zaangażowanie → Zdarzenia.
Następnie, z tego samego miejsca należy najeżdżać kursorem na wszystkie biznesowo istotne dla nas eventy (czyli na zdarzenia, pod które chcemy optymalizować wszystkie działania), klikać ikonę trzech kropek przy nich i wybierać opcję Oznacz jako konwersję.